Galerija 26.01.2022
4 attēli • 26. jan 2022 09:54
Jaunākajā "Mājas Viesa" numurā sākam jaunu sadaļu "Staciju stāsti", kurā uzzināsiet par 12 Latvijas dzelzceļa staciju vēsturi, ziedu laikiem un šodienu, kad daudzas no tām stacijas funkciju zaudējušas, bet ēkas palikušas. Kā tās izmantot laikmetīgi, lai nezustu unikālais vēstures mantojums un kādreizējās dzelzceļa stacijas organiski iekļautos mūsdienu Latvijas ainavā un kalpotu...VairākJaunākajā "Mājas Viesa" numurā sākam jaunu sadaļu "Staciju stāsti", kurā uzzināsiet par 12 Latvijas dzelzceļa staciju vēsturi, ziedu laikiem un šodienu, kad daudzas no tām stacijas funkciju zaudējušas, bet ēkas palikušas. Kā tās izmantot laikmetīgi, lai nezustu unikālais vēstures mantojums un kādreizējās dzelzceļa stacijas organiski iekļautos mūsdienu Latvijas ainavā un kalpotu sabiedrības vajadzībām? Par to – "Staciju stāstos".
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Paplaka – ar zirgu pajūgu dzelzs rumaka vietā
Dzelzceļa staciju, kur piestāj vilciens un apgrozās pasažieru, kļūst aizvien mazāk, daudzas sliežu līnijas arī ir likvidētas. Viena no šādām staciju ēkām, pie kuras vairs nav sliežu, atrodas Paplakā, kas savulaik bija rūpnieciski nozīmīga vieta celtniecības materiālu pārkraušanai. Tagad par Paplakas stacijas ēku kompleksu gādā Dzintra Blūma ar sporta biedrības "Kanu atvars" aktīvistiem. Te var doties izjādēs ar zirgu vai ziemā izbraukt kamanās, kā arī aplūkot zirglietu ekspozīciju.
Pēdējos gadu desmitos lielākā daļa no stacijām "Latvijas dzelzceļam" kļuvušas nevajadzīgas, tādējādi nonākušas izsolēs (vislielākais izsoļu vilnis bija 1999. gadā), bet būves, kas netiek apsaimniekotas, apdzīvotas, pārvēršas drupās, kā tas noticis Padonē, Durbē, Bauskā un vēl daudzviet. Kaut cik vēl saglabājušās staciju ēkas, kurās joprojām dzīvo "LDz" darbinieki vai kuras savulaik nonākušas pašvaldību rīcībā un to dzīvokļi privatizēti. Tiesa, apsaimniekot un uzturēt šīs būves nav vienkārši, jo telpas lielākoties izceļas ar ļoti augstiem griestiem, mūri un jumti gadu gaitā stipri cietuši, nav pieredzējuši nopietnu remontu. Taču ir arī pozitīvi piemēri – pie darbīgiem un veiksmīgiem saimniekiem izdevies tikt Airītes un Ērgļu stacijai, palaimējies arī Paplakas stacijai, par kuru rūpes uzņēmusies Dzintra Blūma ar sporta biedrības "Kanu atvars" aktīvistiem.
👉Visu rakstu lasiet žurnāla 20. janvāra numurā!