20. gs. mūzikas dižgari Lielajā ģildē!
1 attēls • 13. jan 2014 11:11
Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) 17. janvārī plkst. 19.00 aicina doties muzikālā ceļojumā un piedalīties stāsta radīšanā. Koncerta programmā iekļautie opusi gan pārstāv trīs pilnīgi atšķirīgas skaņu pasaules, taču tajos visos saklausāma dzīva saruna ar klausītāju – vēlme uzrunāt, kaut ko būtisku pateikt vai vienkārši ko interesantu pastāstīt. Bendžamins Britens aicina ceļojumā uz...VairākLatvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) 17. janvārī plkst. 19.00 aicina doties muzikālā ceļojumā un piedalīties stāsta radīšanā. Koncerta programmā iekļautie opusi gan pārstāv trīs pilnīgi atšķirīgas skaņu pasaules, taču tajos visos saklausāma dzīva saruna ar klausītāju – vēlme uzrunāt, kaut ko būtisku pateikt vai vienkārši ko interesantu pastāstīt. Bendžamins Britens aicina ceļojumā uz Anglijas austrumu piekrasti, Fazils Sajs piedāvā stāstus par brīnišķām austrumu skaistulēm, Vitolds Lutoslavskis dalās ar mums fenomenāla mūža pieredzē.
Bendžamina Britena “Četras jūras interlūdijas” ir četras simfoniskās epizodes no operas “Pīters Graimss”, kas kļuva par Britena pasaules slavas stūrakmeni. 20. gadsimta, iespējams, ievērojamākais angļu komponists Bendžamins Britens piedzima Ziemeļjūras krastā un turpat Safolkā nodzīvoja lielu daļu mūža. Jūra bija viņa acu priekšā gribot negribot, un jātic, ka šis vīrs jau nu gan zināja, kā salti pelēko viļņu vizmojumu pārvērst mūzikā – jāatzīst, ka tas viņam sanācis vienkārši lieliski.
Fazils Sajs slavu ieguva kā izcili artistisks pianists. Viņa pianistiskās tieksmes iekarot pasauli agri mijās ar vēlmi komponēt. Viņš komponē ļoti ražīgi un daudzpusīgi, nevairoties no dzimtās Turcijas kolorīta mūzikā, un tas labi dzirdams Vijolkoncertā “1001 nakts harēmā”. Opuss veltīts Fazila Saja pastāvīgajai skatuves partnerei – spožajai moldāvu vijolniecei Patrīcijai Kopačinskai, kas uzstājas basām kājām. Nav ziņu par Janas Ozoliņas apavu izvēli koncertos, taču tas gan nojaušams, ka mūs gaida intriģējoša satikšanās ar jaunu, daiļu un brīnum talantīgu latviešu vijolnieci, kas droši vedīs Austrumu pasaku mirguļojošajā un saldi tvanošajā pasaulē.
Visubeidzot Vitolds Lutoslavskis un viņa Ceturtā simfonija. Lutoslavskis bija absolūti unikāla parādība. Gara aristokrāts. Pētāms, taču neatšifrējams un neatkārtojams. Ceturtā simfonija ir viņa pēdējais opuss, kurā mijas netverami skaisti un aktīvi ņirboši posmi. Te Lutoslavska daiļrades pētnieki