Drukā otrpus okeānam 19
Draugiem Group uzņēmums Printful šogad mērķē uz 20 miljonu dolāru apgrozījumu ASV
2014. gadā Draugiem Group apgrozīja 16,2 milj. eiro un nopelnīja 1,7 milj. eiro. Lielākā kompānija Latvijas uzņēmumu grupā ir SIA Draugiem un tās apgrozījums 2014. gadā bija 5,2 milj. eiro. «Printful ASV šobrīd ir lielāks par grupas lielāko uzņēmumu Latvijā. 2015. gadā apgrozījām astoņus milj. dolāru, bet plāni mums ir lieli – šī gada apgrozījumu plānojam ap 20 milj. dolāru. Līdz šim katru gadu esam vairāk kā dubultojuši apgrozījumu un gribam turpināt to darīt arī šogad un eventuāli pēc vairākiem gadiem sasniegt simt milj. dolāru apgrozījumu un būt pirmajai kompānijai no Latvijas, kas ieiet Amerikas akciju tirgū,» saka Dāvis Siksnāns, Printful vadītājs.
Lai gan tas ir tehnoloģiju bizness, tomēr lielā mērā saistīts ar relatīvi vienkāršu ražošanu, t.i., t-kreklu u.c. produktu apdruku. «Bizness var būt arī tur, kur ir neliels uzlabojums kaut kam jau esošam.
Bizness var būt arī tur, kur ir neliels uzlabojums kaut kam jau esošam
Mūsu gadījumā bija līdzīgi pakalpojumi, bet mēs to papildinājām ar kaut ko jaunu, nodrošinājāmies ar labu mārketingu un tas darbojās. Mēs esam tehnoloģiju kompānija, kas ienāca drukas biznesā, nevis otrādi – mēs mācējām izveidot labu platformu un papildus iemācījāmies drukāt,» viņš saka. Vaicāts, vai šis bizness būtu iespējams Latvijā, Printful vadītājs atbild noliedzoši – tirgus ir pārāk mazs. «Latvijā mums ir uz vienas rokas pirkstiem skaitāms klientu loks. Amerikā labā lieta ir tā, ka cilvēki ir daudz gatavāki pirkt lietas internetā, nekā Latvijā un daudzviet citur. Viņi ir gatavi e-komercijai un piegāde līdz durvīm ir pieejama un relatīva lēta – tur nevienam nav jāiet uz pasta nodaļu ar papīra lapiņu,» spriež D. Siksnāns.
Jāspēj izplānot
Lai gan Draugiem Group ir bijuši vairāki mēģinājumi iepeldēt starptautiskos ūdeņos un dažiem tie bijuši visnotaļ veiksmīgi, Printful tas izdevies pavisam citā mērogā un grupu kopumā padara daudz neatkarīgāku no Latvijas tirgus. «Ideja par attīstību ārzemēs radās krīzes laikā, lai vietējais tirgus mūs neierobežotu. Ja radīsies vēl citas biznesa idejas, būs vieglāk tās īstenot tur,» saka D. Siksnāns.
Printful apdrukā dažādas lietas galvenokārt Ziemeļamerikas internetveikaliem. Tie ir visdažādākie priekšmeti – krūzes, cepures, tašas, plakāti, telefona vāciņi utt., bet vispopulārākie ir dažādi t-krekli. Tas saistīts ar to, ka vidējais amerikānis gadā nopērk četrus jaunus t-kreklus. Runājot par to, kas tiek drukāts uz šiem priekšmetiem, D. Siksnāns atklāj, ka šobrīd topā ir politiskā tēma un lielu daļu t-kreklu rotā Hilarijas Klintones un Donalda Trampa seja un saukļi. «Lielākais izaicinājums ir nodrošināt ražošanu tā, lai apmierinātu visu laiku augošu pieprasījumu, kas var mainīties samērā strauji – drukas bizness ir diezgan sezonāla lieta. Piemēram, Ziemassvētku periodā divus mēnešus pēc kārtas mūsu apgrozījums dubultojas un tad janvārī krītas,» stāsta D. Siksnāns.
Draugiem Group uzņēmuma Printful birojs ASV
Svarīgāk par papildu ražošanas iekārtām ir laicīga darbinieku maiņu sistēmas plānošana, pagaidu darbinieku pieņemšana un apmācība. Amerikas īpatnība ir melnā piektdiena un t.s. kiberpirmdiena – šajās dienās daudzām kompānijām ir gada ieņēmumu rekords, t.sk., Printful. Visi Amerikas lielie internetveikali aktīvi iesaistās. Parastā dienā no katriem simts cilvēkiem, kas apmeklē mājaslapu, kādu produktu nopērk viens līdz trīs cilvēki, bet kiberpirmdienā skaitļi parasti dubultojas.
Darbietilpīgs bizness
Printful komandā strādā nedaudz vairāk kā simt darbinieku – 20 Rīgā un 90 Losandželosā. Latvijā tiek veikta liela daļa intelektuālā darba – programmēšana, mārketings un dizains, bet Amerikā galvenokārt notiek preču drukāšana, pakošana un izsūtīšana. «Ražošanas uzņēmumos peļņas daļa ir citāda un nevar salīdzināt draugiem.lv un Printful ieņēmumu un izdevumu struktūru, jo šis ir pakalpojums, kas ietver apdruku pēc pieprasījuma un nosūtīšanu tiešajam galalietotājam. Šis biznesa modelis vērtējams pavisam citādi.
Losandželosas birojs ir trīs reizes lielāks nekā Draugiem Group birojs Mārupē
Piemēram, pagājušā gada jūnijā ievācāmies jaunā birojā un tas bija trīs reizes lielāks nekā iepriekšējais birojs. Mēs šaubījāmies, vai mums vajag tik lielu biroju, bet tagad, kad ir pagājis gads, mums kļūst pārāk šauri un šobrīd veicam aprēķinus, kad nāksies atvērt otru biroju ASV austrumkrastā. Pašreizējais Losandželosas birojs ir trīs reizes lielāks nekā Draugiem Group Mārupes birojs,» saka D. Siksnāns.
Ienāk solo uzņēmēji
Esot daļai no e-komercijas biznesa, D. Siksnāns novērojis, ka šobrīd šī joma kļūst vairāk fragmentēta un viņš paredz, ka ar laiku lielie zīmoli zaudēs daļu tirgus un to aizpildīs mazi nišas zīmoli, kas strādā ar specifisku auditoriju vajadzībām, dodot tām precīzāku produktu. To veicina apstāklis, ka ieiešanas barjera šajā biznesā ir samazinājusies un izveidot internet- veikalu, piemēram, Shopify platformā un savienot ar Printful var ļoti ātri un vienkārši. «Sarežģītākā lieta tajā visā ir izveidot savus dizainus, noteikt auditoriju un strādāt pie mārketinga,» viņš spriež. Vēl viena tendence ir solo uzņēmēji, kam nereti paralēli pamatdarbam ir kāds papildu ienākumu avots. Piemēram, vieni brīvajā laikā vadā pasažierus Uber platformā, bet citiem ir savs internetveikaliņš. ASV biznesā īpaši svarīga ir klientu apkalpošana.
Jāspēj atbildēt klientam mazāk nekā 24 stundu laikā piecas dienas nedēļā
Šobrīd uzņēmums to spēj nodrošināt gandrīz 24 stundas darba dienās, bet domā par diennakts lietotāju atbalstu arī brīvdienās. «Jāspēj atbildēt klientam mazāk nekā 24 stundu laikā piecas dienas nedēļā – tas ir nulles līmenis, obligātais minimums. Ja vēlies, lai klientu apkalpošana būtu kompānijas salīdzināmā priekšrocība, ir jāatbild vēl ātrāk. Labā prakse Amerikā ir atbildēt trīs līdz četru stundu laikā. Daudzi uzņēmumi no Latvijas, kas vēlas ieiet Amerikas tirgū, nesaprot, cik svarīgi tas ir,» spriež D. Siksnāns.
Raksts pārpublicēts no "Dienas Bizness"
Autors: Anda Asare (Dienas Bizness)
Foto: Alvis Rozenbergs (Draugiem Group)
102 cilvēkiem patīk
Vairāk