20. mar 2016 14:48 · Aptuvenais lasīšanas ilgums - 4 min

Invalīdu asistentu pakalpojumam nepieciešams atkārtots starts, secina Valsts kontrole

Asistenta pakalpojuma nepieciešamība personām ar invaliditāti dažādos attīstības plānošanas dokumentos un normatīvajos aktos ir virzīta jau kopš 1998.gada. Pakalpojuma galvenie mērķi ir mazināt personu ar invaliditāti sociālās atstumtības risku, veicināt viņu integrāciju sabiedrībā, neatkarību un patstāvību, sniedzot arī atbalstu šo personu ģimenēm un sekmējot ģimenes locekļu iesaistīšanos darba tirgū.

Asistenta pakalpojumu bija paredzēts ieviest jau no 2008.gada. Tomēr faktiski pakalpojuma ieviešana tika uzsākta tikai 2011.gadā, ierobežoto resursu dēļ sadalot to trīs pakalpojuma veidos un secīgi paredzot, ka 2011.gadā pakalpojums tiek nodrošināts pabalsta veidā tikai personām ar I grupas redzes invaliditāti, 2012.gadā tiek uzsākts asistenta pakalpojums izglītības iestādē, bet sākotnēji paredzētais pakalpojums – asistenta pakalpojums pašvaldībā – tiek uzsākts tikai 2013.gadā.

Kā norāda valsts kontroliere E.Krūmiņa, revīzijā konstatētais ļauj secināt, ka sistemātiskas pieejas asistenta pakalpojuma izstrādē un ieviešanā ir pietrūcis jau no paša sākuma. Pakalpojums ir veidots bez nopietna izvērtējuma par personu faktiskajām vajadzībām un jau pieejamiem pakalpojumiem, neapzinot personu loku, kurām pakalpojums tiks sniegts, ļoti vispārīgi un deklaratīvi definējot mērķus “mazināt invalīdu atstumtības risku”, “veicināt personu integrāciju sabiedrībā”, taču citi rādītāji, pēc kuriem būtu iespējams novērtēt Labklājības ministrijas īstenoto aktivitāšu efektivitāti, nav atrodami. Savukārt izvirzītais mērķis “atslogot personu ar invaliditāti ģimenes locekļus” netiek sasniegts, jo 76% no pakalpojuma sniedzējiem ir tieši ģimenes locekļi.

Valsts kontroles ieskatā Labklājības ministrijai nepieciešams paveikt neizdarītos mājas darbus – skaidri definēt sasniedzamos rezultātus, pakalpojumu saturu, precīzāk apzinot personas, kurām pakalpojums ir nepieciešams, tai skaitā nodrošinot personas funkcionālā stāvokļa izvērtējumu, lai noteiktu, vai personai ar invaliditāti ir nepieciešams asistenta pakalpojums vai cits  atbalsta veids.

Paredzētais risinājums, ka personām ar I grupas redzes invaliditāti asistenta pakalpojums tiek nodrošināts divu pakalpojumu ietvaros – kā pabalsts par asistenta izmantošanu 10 stundas nedēļā, pašām izvēloties konkrēto asistentu, un kā asistenta pakalpojums pašvaldībā līdz 30 stundām nedēļā –, nav attaisnojies. Viena pakalpojuma nodrošināšanai personai jākārto formalitātes divās dažādās institūcijās, arī institūciju resursi tiek tērēti identiska pakalpojuma administrēšanai. Turklāt pakalpojuma nodrošināšana pabalsta veidā neveicina piešķirto līdzekļu izmantošanu asistenta algošanai. Kā liecina aptaujas dati, tikai 42% no pabalsta saņēmējiem to izmanto asistenta algošanai, savukārt 23% to pilnībā izlieto citiem mērķiem.

Valsts kontroles ieskatā pakalpojumu nepieciešams konsolidēt atbilstoši sākotnējai iecerei – nodrošinot vienotu asistenta pakalpojumu, kurā atbilstoši tiek integrēts pašlaik pieejamais pakalpojums personām ar redzes invaliditāti. Invalīdu asistentu pakalpojums pašvaldībās, lai arī prasa daudzus uzlabojumus, tomēr ir solis pareizajā virzienā.

Lai sasniegtu mērķi “atslogot personu ar invaliditāti ģimenes locekļus”, būtu nepieciešams ierobežot to gadījumu skaitu, kad asistents ir ģimenes loceklis. Apkopojot revīzijā konstatēto un uzklausot revīzijā piesaistītā eksperta (Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”) viedokli, Valsts kontroles ieskatā pakalpojums būtu jānodrošina ar profesionālu dienestu iesaisti, pieļaujot ģimenes locekļu iesaisti pakalpojuma nodrošināšanā tikai īpašos gadījumos.

Valsts kontrole revīzijas ietvaros ir izstrādājusi ieteikumus Labklājības ministrijai, kurus īstenojot, tiks sasniegti arī asistenta pakalpojumam izvirzītie mērķi – personu ar invaliditāti virzība uz neatkarīgu dzīvi, atslogojot šo personu ģimenes locekļus un veicinot to iesaisti darba tirgū, vienlaikus vienkāršojot pakalpojuma administrēšanu. Ieteikumi aptver pakalpojuma nepieciešamības noteikšanu, pieejamību, administrēšanu un pakalpojuma sniedzēju kvalifikāciju. Detalizētāk ar revīzijas ieteikumiem iespējams iepazīties Valsts kontroles mājaslapā.- www.lrvk.gov.lv/invalidu-asis...

Valsts kontrole.  18/03/2016